![]() |
www.foksuk.nl |
Wat de BSA betreft gaat het er om in de vorm van het debat
kinderen te leren een goed gesprek te voeren. Aan het einde van het debat ga je
na hoe je over de zaak denkt. Wat ben ik te weten gekomen? Ben ik beter in
staat om een oordeel te geven en dit te onderbouwen met feitelijke kennis? Welk
verrassende inbreng deed mij nadenken en mijn mening verbeteren?
De kinderen hebben in de eerste les een tekst gelezen over
de instorting van de kledingfabriek. De tweede les gaf ruimte om regels en
afspraken over het debat vast te leggen en te oefenen. Voordat het debat werd
gevoerd hebben kinderen verschillende teksten gelezen om argumenten voor en
tegen stellingen te formuleren. De stellingen waren: Wij als kopers van
goedkope kleding zijn verantwoordelijk voor de ramp! Wij moeten in Europa zelf
onze kleding maken!
Kinderen kunnen geweldig goed met argumenten uit de voeten
in het debat. Met het inzetten van verschillende debatvormen krijgen alle
kinderen de kans om aan het woord te komen en te proberen argumenten van de
ander te weerleggen.
Vormen die gebruikt zijn kunnen worden gevonden op debatindeklas.nl.
Vormen die gebruikt zijn kunnen worden gevonden op debatindeklas.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten